Klauzula informacyjna dot. przetwarzania danych osobowych
na podstawie obowiązku prawnego ciążącego na administratorze (przetwarzanie w związku z ustawą z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych)
- pobierz
DOWODY OSOBISTE
1. Miejsce załatwienia sprawy
Urząd Gminy w Płońsku
ul. Pułtuska 39, 09-100 Płońsk
Blok
B
tel.
(23) 662 56-35 wew. 44
E-mail ewidencja@ugplonsk.pl
2. Podstawy prawne
-
Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010
r. o dowodach osobistych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 653 ze zm.).
-
Rozporządzenia Ministra Spraw
Wewnętrznych z dnia 29 stycznia 2015 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz
sposobu i trybu postępowania w sprawach wydania dowodów osobistych ich
utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu (Dz. U. z 2015 r. poz. 212 oraz z 2017 poz 1626 ).
3. Zadania
- wydawanie dowodów osobistych
4. Wymagane dokumenty
Wniosek o wydanie
dowodu osobistego można złożyć
w organie dowolnej gminy
na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wersja papierowa lub w wersji
elektronicznej. Do wniosku załącza się: jedną kolorową fotografię osoby
ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego o wymiarach 35 x 45 mm
wykonaną na jednolitym jasnym tle, mającą dobrą ostrość oraz odwzorowującą
naturalny kolor skóry obejmującą wizerunek od wierzchołka głowy do górnej
części barków, taki aby twarz zajmowała 70-80% fotografii pokazującą
wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice, i przedstawiającą osobę w pozycji frontalnej,
bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost z
otwartymi oczami, nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem
twarzy i zamkniętymi ustami. Do wniosku składnego w postaci
elektronicznej załącza się plik zwierający fotografię o wymiarach co najmniej
492 x 610 pikseli i wielkości nieprzekraczającej 2,5 MB, spełniającą wymogi, o
których mowa wyżej. Fotografia powinna być wykonana nie wcześniej niż 6
miesięcy przed dniem złożenia wniosku. W przypadku niemożności złożenia
wniosku o wydanie dowodu osobistego spowodowanej chorobą, niepełnosprawnością
lub inną niedającą się pokonać przeszkodą wnioskodawca powiadamia organ gminy,
który zapewnia przyjęcie wniosku w miejscu pobytu tej osoby, chyba że
okoliczności nie pozwalają na przyjęcie tego wniosku. W przypadku gdy złożenie
wniosku o wydanie dowodu osobistego w trybie określonym jak wyżej okaże się
nieuzasadnione, odmawia się przyjęcia wniosku w miejscu wskazanym przez
wnioskodawcę oraz poucza się go o konieczności złożenia wniosku osobiście.
5. Wzory wniosków lub formularzy
-
Wzór wniosku o wydanie dowodu osobistego - pobierz
6. Opłaty
brak
7. Termin załatwiania sprawy 30 dni od daty złożenia wniosku
8. Informacje dodatkowe
Dowód osobisty jest dokumentem stwierdzającym
tożsamość i
obywatelstwo polskie osoby na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz innych
państw członkowskich Unii Europejskiej, państw Europejskiego Obszaru
Gospodarczego nienależących do Unii Europejskiej oraz państw niebędących
stronami umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, których obywatele mogą
korzystać ze swobody przepływu osób na podstawie umów zawartych przez te
państwa ze Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi oraz na podstawie
jednostronnych decyzji innych państw, uznających ten dokument za wystarczający
do przekraczania ich granic. Dowód osobisty uprawnia do przekraczania granic
ww. państw.
Prawo do posiadania dowodu osobistego przysługuje każdemu obywatelowi
Rzeczypospolitej Polskiej.
Pełnoletni obywatel zamieszkujący na jej terytorium
jest obowiązany posiadać dowód osobisty.
Dowód osobisty wydany osobie, która
nie ukończyła 5 roku życia, jest ważny przez okres 5 lat od daty wydania dowodu
osobistego. Dowód osobisty wydany osobie, która ukończyła 5 rok życia,
jest ważny przez okres 10 lat od daty wydania dowodu osobistego. Wniosek o
wydanie dowodu osobistego składa osoba posiadająca pełną zdolność do czynności
prawnych. W imieniu osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub
posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych ubiegającej się o
wydanie dowodu osobistego wniosek składa rodzic, opiekun prawny lub kurator.
Osoba obowiązana do posiadania dowodu osobistego może złożyć wniosek, nie
wcześniej niż 30 dni przed datą 18 urodzin. Złożenie w siedzibie organu gminy
wniosku o wydanie dowodu osobistego osobie nieposiadającej zdolności do
czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych
wymaga jej obecności przy składaniu wniosku; wyjątek stanowią osoby, które nie
ukończyły 5 roku życia.
Dowód osobisty odbiera się osobiście w siedzibie organu gminy, w którym został
złożony wniosek. Odbiór dowodu osobistego wydanego osobie nieposiadającej
zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do
czynności prawnych wymaga obecności tej osoby, jeżeli osoba ta nie była obecna
przy składaniu wniosku w siedzibie organu gminy albo nie ukończyła 5 roku
życia.
Utrata dowodu
Posiadacz dowodu osobistego,
którego dowód osobisty został utracony lub uszkodzony, zgłasza niezwłocznie,
osobiście ten fakt organowi dowolnej gminy, a posiadacz dowodu osobistego
przebywający poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - dowolnej placówce
konsularnej Rzeczypospolitej Polskiej. Zgłoszenia można dokonać również w
formie dokumentu elektronicznego, na zasadach określonych w ustawie z dnia 17
lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania
publiczne, w organie gminy, który wydał dowód osobisty. Zgłoszenia utraty lub
uszkodzenia dowodu osobistego w placówce konsularnej Rzeczypospolitej Polskiej
można również dokonać w formie pisemnej za pomocą poczty lub telefaksu.
Zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego posiadacza dowodu
osobistego nieposiadającego zdolności do czynności prawnych lub posiadającego
ograniczoną zdolność do czynności prawnych dokonuje rodzic, opiekun prawny lub
kurator. Posiadaczowi dowodu osobistego, który dokonał osobistego zgłoszenia w
organie gminy lub placówce konsularnej Rzeczypospolitej Polskiej utraty lub
uszkodzenia dowodu osobistego, wydaje się zaświadczenie o utracie lub
uszkodzeniu dowodu osobistego. Zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu
osobistego jest ważne do czasu wydania nowego dowodu osobistego, nie dłużej
jednak niż przez 2 miesiące. Zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu
osobistego jest wydawane nieodpłatnie.
Wymiana
dowodu osobistego
Wydanie
nowego dowodu osobistego następuje w przypadku:
-
upływu
terminu ważności dowodu osobistego;
-
zmiany
danych zawartych w dowodzie osobistym, z wyjątkiem zmiany nazwy organu
wydającego;
-
zmiany
wizerunku twarzy posiadacza dowodu osobistego w stosunku do wizerunku
twarzy zamieszczonego w dowodzie osobistym w stopniu utrudniającym lub
uniemożliwiającym identyfikację jego posiadacza;
-
utraty
lub uszkodzenia dowodu osobistego w stopniu utrudniającym lub
uniemożliwiającym identyfikację jego posiadacza;
-
przekazania
do organu gminy lub do placówki konsularnej Rzeczypospolitej Polskiej
przez osobę trzecią znalezionego dowodu osobistego.
Z
wnioskiem o wydanie nowego dowodu osobistego występuje się:
-
co najmniej 30 dni przed
upływem terminu ważności dowodu osobistego;
-
niezwłocznie w pozostałych
przypadkach.
- Informację wprowawdził(a) do BIP: Ewa Tobolska
- Data udostępnienia w BIP: 2017-10-20 00:00:00
- Informacja zaktualizowana przez: Ewa Tobolska
- Data ostatniej aktualizacji: 2020-01-21 15:44:47
- Liczba odsłon: 1504
- Historia dokumentu: